Miért olyan kicsi a Dávid-szobor férfiassága?

péntek, 2016, május 27 - 20:05

Ennek legalább két oka van…

Az ókori görög és római szobrok az egész európai művészettörténet meghatározó alkotásai. Sajátosságaikról és stílusjegyeikről gyakran szó esik, ám van itt valami, ami valószínűleg mindenkinek feltűnt, mégsem szokás szóba hozni. Nevezetesen az, hogy a megörökített férfiak hímtagja viszonylag kicsinek látszik.

A jelenség a klasszikus vonalakat felelevenítő reneszánsz szobrokon szintén megfigyelhető, többek között Michelangelo Dávidján is. A történészek ennek kapcsán két okot tudnak említeni.

Az egyik, hogy a szépségideál teljesen más volt akkor – természetesen ez a férfiakra is vonatkozik. Manapság a nagyobb pénisz jelent egyfajta elismerésre méltó értéket, és az a férfiasság szimbóluma. A forrásokból viszont úgy tűnik, hogy annak idején a szerényebb méretről gondolták ugyanezt.

Kenneth Dover például úgy fogalmazott Greek Homosexuality című könyvében, hogy a kor emberei bölcsnek és követendőnek vélték azokat, akiken kevésbé feszült a tunika odalent, míg ostobának, kéjsóvárnak és csúnyának azokat, akikkel e téren bőkezűen bánt a természet.

Utóbbinak kiváló példái a Priaposz-ábrázolások: Aphrodité és Dionüszosz fiáról számos olyan szobor készült, ami gyakorlatilag egyetlen – aránytalanul nagyra nőtt – testrészét mutatja meg.

A másik – talán nyilvánvalóbb – indok a kis péniszű szobrokra, hogy az örök keménységnek örvendő hímtagokhoz általában nyugalmi állapotban álltak modellt az alanyok. Ennek fényében a mai átlagtól való eltérés igen csekély.

Ami pedig Michelangelo Dávidját illeti, nála egy harmadik lehetséges ok is közrejátszik: mégpedig az, hogy a Góliáttal vívott harc miatt éppen fél, és testének valamennyi porcikája erről árulkodik.

Kapcsolódó hírek:

Kapcsolódó beavatkozások:

Férfi intimplasztika, pénisznagyobbítás >>